نقشه دمایی سردخانه دارو 1

 

نقشه دمایی سردخانه دارو

(بخش اول)

نویسنده: رامین حیاتی

(اقتصاددان و مدیر IT هلدینگ سردخانه)

 

 

احتمالاً برای بعضی از شما دوستان، تنها با خواندن عنوان این نوشته، پرسش‌‌هایی مطرح می‌شود: 

 

  • "نقشه دمایی چیست؟"

 

برای گرفتن پاسخ این پرسش‌ها با ما همراه باشید.

 

با در نظر گرفتن حساسیت فزاینده‌ای که در مورد تولید، انبار و توزیع مواد غذایی و دارویی، وجود دارد؛ کیفیت نگهداری این مواد در سردخانه، می‌تواند سلامتی آن‌ها را تا موعد تحویل به مصرف کننده نهایی، تضمین کند.

 

یکی از موارد پراهمیت و تأثیرگذار بر سلامتی دارو، میزان دمای محوطه نگهداری این تولیدات می‌باشد.

 

بالا رفتن زیاده از حد دما، موجب وارد آمدن شوک حرارتی به داروها و تغییر یافتن خواص آن‌ها می‌شود.

 

از این رو، باید اطمینان حاصل کنیم که در سالن‌های انبار داروی سردخانه و همچنین در فرآیند نقل و انتقال داروها از سردخانه به مقاصد بعدی، "دما" درون بازه مجاز قرار داشته باشد؛ تا از ورود هر گونه آسیب به داروها جلوگیری شود.

 

شوربختانه معضلی در این زمینه وجود دارد که همه سردخانه داران با آن روبرو می شوند؛ معضل "عدم توزیع یکنوخت دما" در محوطه‌های سردخانه دارو.

 

ما در هلدینگ سردخانه، بر اساس نیم قرن تجربه سردخانه‌ داری خود دریافته‌ایم که "توزیع دما" در سالن های متفاوت از سردخانه‌های متفاوت، یکنواخت نبوده و عموماً ورودی و خروجی، کناره‌های دیوار سالن، مجاور درب‌ها و نیز مکان‌های مجاور سیستم‌های سرمایش، از نظر دمایی با تنش‌ها و نوسانات بیشتری روبرو می شوند. 

 

از این رو، نقشه برداری دمایی می‌تواند به عنوان یک شاخص برای بیان توزیع دما، در سالن‌هایی که تولیدات حساس را نگاه می‌دارند، به کمک سردخانه‌دار و داروساز بیاید.

 

 

ادامه در بخش دوم...